METAFORA - to takie zestawienie wyrazów, w którym zyskuj± one nowe znaczenie.
RODZAJE METAFOR:
a) mentonimia - desygnanty nazw pozostaj± ze sob± w realnym zwi±zku. Zastêpuje siê wtedy jeden przez drugi. Przyk³ady:
- wypiæ kielich do dna - wino zostaje zast±pione przez kielich, a wiêc pozostaje z nim w realnym zwi±zku;
- zje¶æ ca³± blachê - blacha zastêpuje ciasto.
b) synekdocha - czê¶æ zastêpuje ca³o¶æ lub ca³o¶æ zastêpuje czê¶æ. Przyk³ady:
-bieleje w³os - nie chodzi tu o jeden w³os; lecz o wiêcej.
c) peryfraza
d) eufenizm
e) hiperbola - wyolbrzymienie, przesadnia – ¶rodek stylistyczny polegaj±cy na wyolbrzymieniu, przejaskrawieniu cech przedmiotów, osób, zjawisk. Przyk³ady:
- Powtarza³am ci to tysi±c razy!
- gigantyczny zamiast du¿y
f) Litota - przeciwieñstwo hiperboli. Przyk³ady:
- zamiast cichy, nieg³o¶ny
g) synestezja - przypisanie wra¿êñ pochodz±cych z jednego zmys³u, drugiemu zmys³owi. Przyk³ady:
- barwa d¼wiêku
- aksamitne spojrzenie
- czerwony ¶miech
h) animizacja
i) personifikacja
j) symbol
k) alegoria
l) ironia
PRZYK£ADY METAFOR:
- lwie serce
- szybka pi³ka
- kwiaty z³a
- strumieñ prawdy
Offline
To wszystko co ma byæ na tym kole z Analizy? Czy to tylko to co Ty mia³a¶ opracowaæ?
I swoj± drog± czy to ko³o ma byæ dzi¶ xD?
Ostatnio edytowany przez Jramczyk (2012-01-04 09:53:18)
Offline
nie, to tylko to co ja mialam zrobic, bo mialam metafore reszta osob wstawi swoje zagadnienia Ty swoje tez wstaw, bo to bedzie na kole wszystko + lysa spiewaczka i czekajac na godota, a kolo jest 18
Offline
Nowy u¿ytkownik
PERYFRAZA (inaczej omówienie, wyra¿enie s³owne) polega na zamianie danego wyrazu przez kilka innych, które razem s± równowa¿nikiem znaczeniowym. S³u¿y do urozmaicenia stylistycznego oraz w celu unikania zbêdnych powtórzeñ. Istnieje tez specjalna odmiana peryfrazy: EUFEMIZM. Stosuje sie go w celu z³agodzenia znaczenia danego wyrazu.
PERYFRAZA, PRZYK£ADY: bia³y puch, czarna dziura, i¶æ z buta (nie wiem, czy s± dobre w koñcu, ale w trojaczkach nic ciekawego nie by³o).
EUFEMIZM, PRZYK£ADY: zasn±³ w panu - umar³, jesieñ ¿ycia - staro¶æ, kobieta lekkich obyczajów - prostytutka, ma lepkie rêce - kradnie, mieæ ¿ó³te papiery - byæ chorym psychicznie.
ANIMIZACJA (inaczej o¿ywienie) literacki ¶rodek stylistyczny, polegaj±cy na nadaniu martwym przedmiotom cech istoty ¿ywej, np. morze ryczy, chmura goni chmurê. Animizacje s³u¿± do dynamizowania poezji.
Odmian± animizacji jest PERSONIFIKACJA (uosobienie). Ró¿nica miêdzy nimi jest taka, ¿e w animizacji przypisuje siê cechy istot ¿ywych, a w personifikacji - ludzkich, np. p³acz±ca wierzba, pêdzel têskni do obrazu, zwariowany rok, wstaje dzieñ, itd.
Offline
Parafraza – wyraz ten pochodzi od greckiego s³owa `paraphasis` i oznacza dos³ownie „omówienie”. Jest to ¶wiadome na¶ladowanie jakiego¶ utworu, jego stylu lub tre¶ci, przy zachowaniu cech charakterystycznych dla pierwowzoru . Czêsto pe³ni funkcjê parodii lub trawestacji (powtórzenie tematyki, nawet fabu³y wznios³ego i powa¿nego pierwowzoru w formie potocznej i wulgarnej), polemicznie nawi±zuj±c do tre¶ci lub formy tekstu wyj¶ciowego. Do parafrazy mo¿emy zaliczyæ równie¿ t³umaczenia dzie³ obcojêzycznych , które s± czêsto zupe³nie oryginalnymi utworami, nawi±zuj±cymi tylko w pewnym stopniu do pierwowzorów, np.: „Jerozolima wyzwolona” Torquanta Tessa w t³umaczeniu Piotra Kochanowskiego; „Psa³terz Dawidów” Jana Kochanowskiego jako przek³ad i parafraza „Ksiêgi Psalmów”.
Przyk³ad:
Oryginalny tekst: „Bogurodzica”
„Bogurodzica, dziewica
B³ogiem s³awiena Maryja!
Twego syna, Gospodzina,
matko zwolena Maryja,
Zyszczy nam, spu¶ci nam.
Kiryjelejzon.”
Parafraza: Miron Bia³oszewski, „Stara pie¶ñ na Binnarrow±”
„Bogurodzica Dziewica,
z³otem gotycka Maryja,
nad o³tarzem p³on±ca
koralami u szyi,
u Twego syna Gospodzina
ca³a Jerozolima:
(…) Kyrie elejson!”
Tekst Bia³oszewskiego powtarza pewne zwroty z oryginalnego tekstu „Bogurodzicy”, a tak¿e pos³uguje siê podobn± do oryginalnej budow± niektórych wersów : „z³otem gotycka Maryja” jest parafraz± s³ów „Bogiem s³awiena Maryja”. Nawi±zanie do „Bogurodzicy” mo¿e byæ interpretowane jako rodzaj stylizacji lub próba oddania dystansu, jaki zachodzi w pojmowaniu religijno¶ci pomiêdzy ¦redniowieczem a wspó³czesno¶ci±.
Stylizacja – pochodzi od ³aciñskiego s³owa `styus`, co oznacza rylec – jest to ¶wiadome wykorzystanie w utworze literackim stylów wypowiedzi typowych dla:
• Okre¶lonych ¶rodowisk (np.: styl naukowy, styl gazetowy);
• Konkretnej epoki (np. styl archaiczny, styl m³odopolski);
• Pewnych typów ludzkich (np. styl potoczny, styl podnios³y);
• Innych dzie³ literackich (styl autora, styl gatunku literackiego).
Polega ona na pos³u¿eniu siê najbardziej charakterystycznymi cechami danego stylu, poniewa¿ musi byæ oczywista i zrozumia³a dla czytelnika. Czêsto pojawia siê w dialogach, gdzie ma sprawiaæ wra¿enie autentyczno¶ci mowy bohaterów. Ze stylizacj± mo¿emy spotkaæ siê równie¿ w samej narracji, gdzie staje siê ona elementem parodii czy satyry, np. narracja stylizowana na „Trylogiê” Henryka Sienkiewicza w „Transatlantyku” Witolda Gombrowicza. W dzie³ach literackich wyró¿niamy 3 g³ówne rodzaje stylizacji :
1. Stylizacja archaiczna;
2. Stylizacja biblijna;
3. Stylizacja gwarowa inaczej dialektyczna.
Ad. 1. Stylistyczne ukszta³towanie wypowiedzi w taki sposób, by przypomina³a ona tekst dawny, pochodz±cy z przesz³o¶ci. W tym celu wykorzystuje archaizmy (dawne formy wyrazów, dawne znaczenia s³ów, zapomniane zwi±zki frazeologiczne, archaiczne konstrukcje s³owotwórcze, staro¶wiecka sk³adnia) Np.:
Henryk Sienkiewicz „Potop”:
„Nadchodz± takie terminy (zamiast „czasy”), w których poka¿e siê dowodnie („w sposób oczywisty”), kto jest szczerym i prawdziwym przyjacielem radziwi³³owskiego domu i kto nawet In rebus adversis (cytat z ³aciny) s³u¿yæ mu gotów.” (sk³adnia ³aciñska orzeczenia na koñcu zdania).
Ad. 2. Na¶ladowanie w dziele literackim charakterystycznych cech stylu obecnego w „Biblii”, a raczej w jej narodowym t³umaczeniu. Polega na u¿ywanie w tek¶cie : s³ów i zwrotów podnios³ych, specyficznych konstrukcji sk³adniowych, alegorii i symboliki, przypowie¶ci, podzia³u tekstu na wersety. Bardzo czêsto ten typ stylizacji pojawia siê w dzie³ach romantycznych i modernistycznych. Np.:
Adam Mickiewicz „Ksiêgi narodu i pielgrzymstwa polskiego”
„(1) Na pocz±tku by³a wiara w jednego BOGA, i by³a Wolno¶æ na ¶wiecie. I nie by³o praw, tylko wola BOGA, i nie by³o panów i niewolników, tylko patriarchowie i dzieci ich.
(2) Ale potem ludzie wyrzekli siê BOGA jednego, i naczynili sobie ba³wanów, i k³aniali siê im, i zabijali na ich cze¶æ krwawe ofiary, i wojowali na cze¶æ swoich ba³wanów.
(3) Przeto BÓG zes³a³ na ba³wochwalców najwiêksz± karê, to jest niemowlê.”
Ad. 3. Nasycenie tekstu literackiego elementami gwary jêzykowej. G³ównym celem tej stylizacje jest odtworzenie jêzyka realnie u¿ywanego w ¶rodowisku lub regionie, o którym opowiada dzie³o literackie. Czêsto wykorzystywana jest w utworach o tematyce ludowej, np. „Ch³opi” W. Reymonta, ale tak¿e pojawia siê w tekstach przedstawiaj±cych pewne grupy spo³eczne: gwara uczniowska, gwara zawodowa czy gwara subkultury. Np.:
K. Przerwa Tetmajer „Pie¶ñ o Ja¶ku Zbójniku”
„ Z orawskiego zamku ch³opce pozieraj±,
czy siê popod Tatry buczki ozwijaj±.
Idzie bystra woda hañ ku Ko¶cielisku,
ch³opcy marnie gin± w orawskim zamczysku.
Czyj¿e to tam ch³opiec stoi u futryny?
Dy to Jasiek z Polan, Józkowej Maryny.
Wartko siwa woda w Ko¶cielisko p³ynie,
ale on nie wróci ku swojej dziedzinie.”
Offline
KOMPOZYCJA
to uk³ad elementów ¶wiata przedstawionego, powi±zany z budow± stylistyczn± dzie³a literackiego. K. organizuje postacie, czasoprzestrzeñ - funkcja hierarchizuj±ca. Interpretuje ¶wiat przedstawiony, zmusza odbiorcê do przyjêcia okre¶lonej postawy (widaæ to na przyk³adzie poezji - kompozycja wierszy Mickiewicza, a wspó³czesne wiersze wolne, pozbawione regu³ kompozycyjnych.)
NORMA KOMPOZYCYJNA
podobnie jak kompozycja n.k. jest uwarunkowana historycznie, tzn. ¿e stanowi literackie odzwierciedlenie porz±dku ¶wiata wg pisarza. Norma jest wiêc zmienna, kolejne epoki same j± kszta³tuj±,( np. w Klasycyzmie bajki Krasickiego zakoñczone by³y mora³em- oddawa³o to pouczaj±cy charakter epoki, za¶ w XX-leciu miêdzywojennym nacisk k³adziono na innowacyjno¶æ utworu, np. wiersze futurystów.)
Ostatnio edytowany przez Patka (2012-01-05 14:42:39)
Offline
Nowy u¿ytkownik
PASTISZ - forma stylizacji, której celem jest ¶wiadome na¶ladowanie stylu jakiego¶ twórcy lub epoki. Uprawia siê go jako zabawê literack± lub jako rekonstrukcjê tekstów (np. utwór Kazimierza Wyki "Duchy poetów pods³uchane", który jest rekonstrukcj± uszkodzonego tekstu Mickiewicza "Ws³uchaæ siê w szum wód g³uchy..."). Pastisz jest zbli¿ony do parodii, nie zmierza jednak do karykaturowania cech pierwowzoru, ale do uwyra¼nienia jego cech charakterystycznych.
PARODIA - wyrazista stylizacja, na¶ladowanie stylu i poetyki znanego utworu, autora, kierunku, w celu uzyskania efektu komicznego. Nie zawsze rodzi siê z krytycznego nastawienia wobec utworu, który jest jej przedmiotem. Czêsto stanowi tylko ¿artobliwe na¶ladowanie. W literaturze wspó³czesnej czasem stanowi próbê dotarcia do zasad, na jakich dzia³a dany styl. Parodiami s± dzie³a Krasickiego: "Myszeis", "Monachomachia" i "Antymonachomachia".
Offline
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Oczywiste oczywisto¶ci:
RODZAJE -> GATUNKI -> ODMIANY GATUNKOWE
Trzy podstawowe rodzaje: epika, liryka, dramat.
Przyk³adowe gatunki:
-w liryce: elegia, ballada, sonet, pie¶ñ, psalm;
-w epice: nowela, powie¶æ, epos, opowiadanie;
-w dramacie: komedia, tragedia, farsa.
Po krótce:
Wypowiedzi literackie ze wzglêdu na w³a¶ciwo¶ci strukturalne dzie³a dzieli siê na 3 rodzaje (lirykê, epikê, dramat), które nastêpnie dziel± siê na gatunki, które z kolei dziel± siê na odmiany gatunkowe. Podzia³ ten ma swoje pocz±tki w staro¿ytno¶ci (Arystoteles "Poetyka"), ale od tamtego czasu znacznie ewoluowa³.
Przy podziale uwzglêdnia siê:
1) podmiot i jego postawy wobec ¶wiata przedstawionego;
2) konstrukcje stylistyczne;
3) budowê ¶wiata przedstawionego (kompozycjê).
W liryce na pierwszym planie jest podmiot i jego uczucia. ¦wiat przedstawiony jest mu niejako podporz±dkowany. Du¿± rolê gra emocjonalno¶æ.
W epice rolê podmiotu przejmuje narrator. ¦wiat przedstawiony przejmuje rolê czynnika pierwszoplanowego. Narrator, bohater i fabu³a to trzy podstawowe elementy utworu epickiego.
W dramacie podmiot zanika, wagi nabiera ¶wiat przedstawiony, który jest tu zespo³em aktualnych dzia³añ bohaterów, których odbiorca jest jakby bezpo¶rednim ¶wiadkiem. Akcja tworzy w dramacie dominantê kompozycyjn±. Pojawia siê dialog.
Oczywi¶cie wszystko to jest bardzo wzglêdne i nie¶cis³e. Bywaj± utwory synkretyczne tj. ³±cz±ce w³a¶ciwo¶ci ró¿nych rodzajów, pojawiaj± siê trudno¶ci z kwalifikacj± utworów (zw³aszcza ludowych i pochodz±cych z innych krêgów kulturowych) i w ogóle chocia¿ napisano o tym wiele m±drych ksi±¿ek i tak nie do koñca wiadomo osochozi.
FIN
Offline
FUNKCJE WYPOWIEDZI
Ka¿dy tekst realizuje zwykle kilka funkcji, z których jedna najczê¶ciej jest dominuj±ca. Funkcje te mo¿emy podzieliæ na dwie zasadnicze czê¶ci:
KOMUNIKACYJNE
Gdy wypowiedziom towarzysz± rozmaite intencje komunikacyjne. Wyró¿niamy:
informacyjna (informatywna) — skupia siê na przekazaniu komunikatu - np. w encyklopediach, s³ownikach, pracach i ksi±¿kach naukowych.
ekspresywna — s³u¿y wyra¿aniu uczuæ i emocji za pomoc± s³ów - np. w pamiêtnikach, czê¶ciowo w reporta¿ach
impresywna — s³u¿y wp³ywaniu na czyje¶ pogl±dy, uczucia i czyny - np. w has³ach reklamowych, gdy próbujemy kogo¶ do czego¶ przekonaæ.
fatyczna — s³u¿y do podtrzymania rozmowy, rozpoczêcia jej lub zakoñczenia - ogó³em do nawi±zania kontaktu. Charakterystyczne s³owa to: "Dzieñ dobry", "przepraszam", "aha", "naprawdê?" itp.
metajêzykowa — jest to przekazywanie informacji o jêzyku za pomoc± jêzyka - np.formu³y gramatyczne, has³a w s³ownikach gramatycznych. Przyk³ad: "Zdanie z³o¿one ma co najmniej 2 orzeczenia"
poetycka — skupienie uwagi na walorach estetycznych komunikatu.
POZAKOMUNIKACYJNE
Wypowiedzi jednak mog± s³u¿yæ nie tylko komunikowaniu w pe³nym znaczeniu tego s³owa. Funkcje te okre¶lamy jako:
sprawcza (performatywna) - kszta³tuje i zmienia rzeczywisto¶æ, np. og³aszam was mê¿em i ¿on±, nadajê ci imiê...
magiczna - wi±¿e siê z wierzeniami, religi±- wypowiedzenie s³ów ma, zdaniem wypowiadaj±cego, wp³yn±æ na rzeczywisto¶æ, przy czym przekonanie to wynika z wyznawanej religii, przes±du itp., np. czary, przekleñstwa, modlitwy.
ludyczna
prezentatywna (charakteryzuj±ca) - za jej pomoc± nadawca komunikatu przekazuje nam informacje o sobie. Robi to jednak nie¶wiadomie. Np. z tekstu pisanego gwar± góralsk±, wiemy ¿e nadawca jest góralem, pochodzi z okolic Zakopanego.
Ostatnio edytowany przez Kampek (2012-01-10 15:40:52)
Offline
DOMINANTY KOMPOZYCYJNE
Dominanta kompozycyjna – nadrzêdny element ¶wiata przedstawinonego i kompozycji w dziele literackim, któremu podporzadkowane s± pozosta³e
• Dominanta wyznacza hierarchiê jednostek kompozycyjnych w utworze
• Pomimo swojego dominujacego charakteru dominanty nigdy nie wystepuj± w odosobnieniu – w jednym dziele mo¿e byæ kilka dominant u³o¿onych hierarchicznie
• Dominant± kompozycyj± mo¿e byæ:
1. Podmiot liryczny np. w liryce bezpo¶redniej - treny Kochanowskiego
¶wiat przedstawiony jest podporz±dkowany podmiotowi lirycznemu, jego subiektywnym odczuciom, my¶lom
2. Bohater np. powie¶ci psychologiczne - „Granica”
akcja, fabu³a i ca³y ¶wiat przedstawiony jest podporz±dkowany ukazaniu osobowo¶ci, odczuæ bohatera
3. Fabu³a np. dramat antyczny - „Antygona”
fabu³a okre¶la bohaterów i kieruje ich dzia³aniami oraz determinuje uk³ad wszystkich pozosta³ych elementów utworu
4. Akcja np. powie¶ci przygodowe
fabu³a, w±tki i bohaterowie s± podporz±dkowane akcji
5. Odbiorca (przykro mi, ale brak przyk³adu..)
budowa utworu jest podporz±dkowana zwrotowi do odbiorcy np. Drogi czytelniku...
6. Zdarzenie np. „Zbrodnia i kara”
wszystkie elementy utworu s± ¶ci¶ne podporz±dkowane i zale¿ne od jednego zdarzenia
7. ¦rodowisko np. „Ch³opi”
konstrukcja utworu s³u¿y ukazaniu danego ¶rodowiska, jego cz³onków, relacji miêdzy nimi, organizacji i sposobu funkcjonowania
8. Czas np. powie¶ci rodzinne – „Sto lat samotno¶ci”
mo¿e to byæ czas ¶wiata przedstawionego lub czas historyczny; czas w utworze jest traktowany jako przedmiot refleksji, jest kszta³towany ponad podmiotem mówi±cym i ¶wiatem przedstawionym
9. Ujêcie stylistyczne np.sonety krymskie Mickiewicza lub wszelkie formy literackie o ¶ci¶le ustalonej budowie
okre¶lony uk³ad utworu wymusza sposób przedstawienia przestrzeni, podmiotu mówi±cego i innych sk³adników utworu
Offline
ALUZJA
1. odwo³anie siê do stylu konkretnych utworów/pisarzy/epok
2. konkretne sformu³owanie jest w danym kontek¶cie istotn nie tylko samo w sobie, ale jako przyow³anie pewnej warto¶ci poetyckiej - tak dzieje siê we fragmencie "Kwiatów polskich", w których metafora "uczuæ [...] kwiaty" nawi±zuje do jednego z epizodów K. Wallenroda:
"[...] Rafael Rawy i Studziany,
Kiedy ku czci Naj¶wiêtnszej Panny
Malowa³ uczuæ swoich kwiaty
W tonacji bladej, choæ pstrokatej"
"Kwiaty polskie", Tuwim
3. czasem ca³y utwór skonstruowany jest na zasadzie aluzji i staje siê zrozumia³u dopiero wtedy, gdy czytelnik zorientuje siê, do czego odwo³uje siê autor. Na zasadzie aluzji do "Dziadów" skonstruowany jest jeden z liryków Jastruna:
Powracaj±c z pooranym czo³em
Z wyplutymi na gwiazdy zêbami
Szyje zgiête Polarnym Ko³em,
W oczach mro¼nej pustyni firmament.
Niby dziadom, bia³ym wo³opasom,
D³ugie rosn± im brod ¶niegowe,
Tak rozeszli siê ze swoim czasem,
¿e stracili dawny wzrok i mowê.
Proszê tylko o chleb i wodê,
Zaszywaj± siê w k±ty mieszkania,
S³ychaæ gulgot i dzi±se³ mlaskanie,
Tak, historia d³uga, ¿ycie krótkie.
M . Jastrun "Dziady"
4. czêsty chwyt w utworach satyrycznych, dzie³o poprzez nawi±zania do powszechnie znanego wzoru niejako narzuca³o siê odbiorcy, ³atwo "wpada³o w ucho". Taki sens ma np. odwo³anie siê do jednego z najbardziej popularnych wierszy Mickiewicza:
[...] Niech siê nie lêka u¶miechu,
Choæ kardynalny to grzech!
Mocniejszy od wszystkich klechów
Jest farmazoñski ¶miech
J. Paczkowski, "Manifest do wolnomularzy"
CYTAT
dos³owne przytoczenie s³ów
1. mo¿e s³u¿yæ wyra¿eniu zwi±zku z cytowanym pisarzem, czasem nawet, rozwijany w nowym utworze, staje siê jego g³ównym motywem
np. Broniewski tak postêpuje z cytatem z "Romantyczno¶ci" Mickiewicza w wierszy o losach ¿ydowskiej dziewczynki podczas okupacji:
"S³uchaj, dzieweczko! Ona nie s³ucha...
To dzieñ bia³y, to miasteczko..."
Nie ma miasteczka, nie ma ¿ywego ducha,
po gruzach biega naga, ruda Ryfka,
trzynastoletnie dziecko.
2. mo¿e te¿ tworzyæ ramy kompozycyjne wiersza, bo poeta pos³uguje siê nimi te¿ w ostatniej strofie:
"I ozwa³o siê Alleluja w Galilei,
I oboje anieleli po kolei,
potem salwa rozleg³a siê g³ucha...
"S³uchaj dzieweczko... ona nie s³ucha..."
W. Broniewski, "Ballady i romanse"
Offline