• Index
  •  » grupa4
  •  » Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

#1 2012-01-04 07:04:39

MADA

Administrator

Zarejestrowany: 2011-11-21
Posty: 8
Punktów :   

Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

METAFORA - to takie zestawienie wyrazów, w którym zyskuj± one nowe znaczenie.

RODZAJE METAFOR:

a) mentonimia - desygnanty nazw pozostaj± ze sob± w realnym zwi±zku. Zastêpuje siê wtedy jeden przez drugi. Przyk³ady:
- wypiæ kielich do dna - wino zostaje zast±pione przez kielich, a wiêc pozostaje z nim w realnym zwi±zku;
- zje¶æ ca³± blachê - blacha zastêpuje ciasto.

b) synekdocha - czê¶æ zastêpuje ca³o¶æ lub ca³o¶æ zastêpuje czê¶æ. Przyk³ady:
-bieleje w³os - nie chodzi tu o jeden w³os; lecz o wiêcej.

c) peryfraza
d) eufenizm

e) hiperbola - wyolbrzymienie, przesadnia – ¶rodek stylistyczny polegaj±cy na wyolbrzymieniu, przejaskrawieniu cech przedmiotów, osób, zjawisk. Przyk³ady:
- Powtarza³am ci to tysi±c razy!
- gigantyczny zamiast du¿y

f) Litota - przeciwieñstwo hiperboli. Przyk³ady:
- zamiast cichy, nieg³o¶ny

g) synestezja - przypisanie wra¿êñ pochodz±cych z jednego zmys³u, drugiemu zmys³owi. Przyk³ady:
- barwa d¼wiêku
- aksamitne spojrzenie
- czerwony ¶miech

h) animizacja
i) personifikacja
j) symbol
k) alegoria
l) ironia

PRZYK£ADY METAFOR:
- lwie serce
- szybka pi³ka
- kwiaty z³a
- strumieñ prawdy

Offline

 

#2 2012-01-04 09:14:28

Jramczyk

Nowy u¿ytkownik

Zarejestrowany: 2012-01-04
Posty: 1
Punktów :   

Re: Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

To wszystko co ma byæ na tym kole z Analizy? Czy to tylko to co Ty mia³a¶ opracowaæ?
I swoj± drog± czy to ko³o ma byæ dzi¶ xD?

Ostatnio edytowany przez Jramczyk (2012-01-04 09:53:18)

Offline

 

#3 2012-01-04 12:02:16

MADA

Administrator

Zarejestrowany: 2011-11-21
Posty: 8
Punktów :   

Re: Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

nie, to tylko to co ja mialam zrobic, bo mialam metafore reszta osob wstawi swoje zagadnienia Ty swoje tez wstaw, bo to bedzie na kole wszystko + lysa spiewaczka i czekajac na godota, a kolo jest 18

Offline

 

#4 2012-01-04 15:24:44

apietrzkiewicz

Nowy u¿ytkownik

Zarejestrowany: 2012-01-04
Posty: 1
Punktów :   

Re: Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

PERYFRAZA (inaczej omówienie, wyra¿enie s³owne) polega na zamianie danego wyrazu przez kilka innych, które razem s± równowa¿nikiem znaczeniowym. S³u¿y do urozmaicenia stylistycznego oraz w celu unikania zbêdnych powtórzeñ. Istnieje tez specjalna odmiana peryfrazy: EUFEMIZM. Stosuje sie go w celu z³agodzenia znaczenia danego wyrazu.
PERYFRAZA, PRZYK£ADY: bia³y puch, czarna dziura, i¶æ z buta (nie wiem, czy s± dobre w koñcu, ale w trojaczkach nic ciekawego nie by³o).
EUFEMIZM, PRZYK£ADY: zasn±³ w panu - umar³, jesieñ ¿ycia - staro¶æ, kobieta lekkich obyczajów - prostytutka, ma lepkie rêce - kradnie, mieæ ¿ó³te papiery - byæ chorym psychicznie.

ANIMIZACJA (inaczej o¿ywienie) literacki ¶rodek stylistyczny, polegaj±cy na nadaniu martwym przedmiotom  cech istoty ¿ywej, np. morze ryczy, chmura goni chmurê. Animizacje s³u¿± do dynamizowania poezji.
Odmian± animizacji jest PERSONIFIKACJA (uosobienie). Ró¿nica miêdzy nimi jest taka, ¿e w animizacji przypisuje siê cechy istot ¿ywych, a w personifikacji - ludzkich, np. p³acz±ca wierzba, pêdzel têskni do obrazu, zwariowany rok, wstaje dzieñ, itd.

Offline

 

#5 2012-01-04 15:39:34

ana

Nowy u¿ytkownik

Zarejestrowany: 2011-12-01
Posty: 2
Punktów :   

Re: Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

Parafraza – wyraz ten pochodzi od greckiego s³owa `paraphasis` i oznacza dos³ownie „omówienie”. Jest to ¶wiadome na¶ladowanie jakiego¶ utworu, jego stylu lub tre¶ci, przy zachowaniu cech charakterystycznych dla pierwowzoru .  Czêsto pe³ni funkcjê parodii lub trawestacji (powtórzenie tematyki, nawet fabu³y wznios³ego i powa¿nego pierwowzoru w formie potocznej i wulgarnej), polemicznie nawi±zuj±c do tre¶ci lub formy tekstu wyj¶ciowego.  Do parafrazy mo¿emy zaliczyæ równie¿ t³umaczenia dzie³ obcojêzycznych , które s± czêsto zupe³nie oryginalnymi utworami, nawi±zuj±cymi tylko w pewnym stopniu do pierwowzorów, np.: „Jerozolima wyzwolona” Torquanta Tessa w t³umaczeniu Piotra Kochanowskiego; „Psa³terz Dawidów” Jana Kochanowskiego jako przek³ad i parafraza „Ksiêgi Psalmów”.

Przyk³ad:
Oryginalny tekst: „Bogurodzica”

„Bogurodzica, dziewica
B³ogiem s³awiena Maryja!
Twego syna, Gospodzina,
matko zwolena Maryja,
Zyszczy nam, spu¶ci nam.
Kiryjelejzon.”

Parafraza:  Miron Bia³oszewski, „Stara pie¶ñ na Binnarrow±”

„Bogurodzica Dziewica,
z³otem gotycka Maryja,
nad o³tarzem p³on±ca
koralami u szyi,
u Twego syna Gospodzina
ca³a Jerozolima:
(…) Kyrie elejson!”

Tekst Bia³oszewskiego powtarza pewne zwroty z oryginalnego tekstu „Bogurodzicy”, a tak¿e pos³uguje siê podobn± do oryginalnej budow± niektórych wersów : „z³otem gotycka Maryja” jest parafraz± s³ów „Bogiem s³awiena Maryja”. Nawi±zanie do „Bogurodzicy” mo¿e byæ interpretowane jako rodzaj stylizacji lub próba oddania dystansu, jaki zachodzi w pojmowaniu religijno¶ci pomiêdzy ¦redniowieczem a wspó³czesno¶ci±.











Stylizacja – pochodzi od ³aciñskiego s³owa `styus`, co oznacza rylec – jest to ¶wiadome wykorzystanie w utworze literackim stylów wypowiedzi typowych dla:
•    Okre¶lonych ¶rodowisk (np.: styl naukowy, styl gazetowy);
•    Konkretnej epoki (np. styl archaiczny, styl m³odopolski);
•    Pewnych typów ludzkich (np. styl potoczny, styl podnios³y);
•    Innych dzie³ literackich (styl autora, styl gatunku literackiego).
Polega ona na pos³u¿eniu siê najbardziej charakterystycznymi cechami danego stylu, poniewa¿ musi byæ oczywista i zrozumia³a dla czytelnika. Czêsto pojawia siê w dialogach, gdzie ma sprawiaæ wra¿enie autentyczno¶ci mowy bohaterów. Ze stylizacj± mo¿emy spotkaæ siê równie¿ w samej narracji, gdzie staje siê ona elementem parodii czy satyry, np. narracja stylizowana na „Trylogiê” Henryka Sienkiewicza w  „Transatlantyku” Witolda Gombrowicza. W dzie³ach literackich wyró¿niamy 3 g³ówne rodzaje stylizacji :
1.    Stylizacja archaiczna;
2.    Stylizacja biblijna;
3.    Stylizacja  gwarowa inaczej dialektyczna.

Ad. 1. Stylistyczne ukszta³towanie wypowiedzi w taki sposób, by przypomina³a ona tekst dawny, pochodz±cy z przesz³o¶ci. W tym celu wykorzystuje archaizmy (dawne formy wyrazów, dawne znaczenia s³ów, zapomniane zwi±zki frazeologiczne, archaiczne konstrukcje s³owotwórcze, staro¶wiecka sk³adnia) Np.:

Henryk Sienkiewicz „Potop”:
„Nadchodz± takie terminy (zamiast „czasy”), w których poka¿e siê dowodnie („w sposób oczywisty”), kto jest szczerym i prawdziwym przyjacielem radziwi³³owskiego domu i kto nawet In rebus adversis (cytat z ³aciny) s³u¿yæ mu gotów.” (sk³adnia ³aciñska orzeczenia na koñcu zdania).

Ad. 2. Na¶ladowanie w dziele literackim charakterystycznych cech stylu obecnego w „Biblii”, a raczej w jej narodowym t³umaczeniu. Polega na u¿ywanie w tek¶cie : s³ów i zwrotów podnios³ych, specyficznych konstrukcji sk³adniowych, alegorii i symboliki, przypowie¶ci, podzia³u tekstu na wersety. Bardzo czêsto ten typ stylizacji pojawia siê w dzie³ach romantycznych i modernistycznych.  Np.:

Adam Mickiewicz „Ksiêgi narodu i pielgrzymstwa polskiego”
„(1) Na pocz±tku by³a wiara w jednego BOGA, i by³a Wolno¶æ na ¶wiecie. I nie by³o praw, tylko wola BOGA, i nie by³o panów i niewolników, tylko patriarchowie i dzieci ich.
(2) Ale potem ludzie wyrzekli siê BOGA jednego, i naczynili sobie ba³wanów, i k³aniali siê im, i zabijali na ich cze¶æ krwawe ofiary, i wojowali na cze¶æ swoich ba³wanów.
(3) Przeto BÓG zes³a³ na ba³wochwalców najwiêksz± karê, to jest niemowlê.”

Ad. 3. Nasycenie tekstu literackiego elementami gwary jêzykowej. G³ównym celem tej stylizacje jest odtworzenie jêzyka realnie u¿ywanego w ¶rodowisku lub regionie, o którym opowiada dzie³o literackie. Czêsto wykorzystywana jest w utworach o tematyce ludowej, np. „Ch³opi” W. Reymonta, ale tak¿e pojawia siê w tekstach przedstawiaj±cych pewne grupy spo³eczne: gwara uczniowska, gwara zawodowa czy gwara subkultury. Np.:

K. Przerwa Tetmajer „Pie¶ñ o Ja¶ku Zbójniku”
„ Z orawskiego zamku ch³opce pozieraj±,
czy siê popod Tatry  buczki ozwijaj±.
Idzie bystra woda hañ ku Ko¶cielisku,
ch³opcy marnie gin± w orawskim zamczysku.
Czyj¿e to tam ch³opiec stoi u futryny?
Dy to Jasiek z Polan, Józkowej Maryny.
Wartko siwa woda w Ko¶cielisko p³ynie,
ale on nie wróci ku swojej dziedzinie.”

Offline

 

#6 2012-01-05 14:39:18

Patka

Nowy u¿ytkownik

Zarejestrowany: 2012-01-04
Posty: 1
Punktów :   

Re: Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

KOMPOZYCJA
to uk³ad elementów ¶wiata przedstawionego, powi±zany z budow± stylistyczn± dzie³a literackiego. K. organizuje postacie, czasoprzestrzeñ - funkcja hierarchizuj±ca. Interpretuje ¶wiat przedstawiony, zmusza odbiorcê do przyjêcia okre¶lonej postawy (widaæ to na przyk³adzie poezji - kompozycja wierszy Mickiewicza, a wspó³czesne wiersze wolne, pozbawione regu³ kompozycyjnych.)


NORMA KOMPOZYCYJNA
podobnie jak kompozycja n.k. jest uwarunkowana historycznie, tzn. ¿e stanowi literackie odzwierciedlenie porz±dku ¶wiata wg pisarza. Norma jest wiêc zmienna, kolejne epoki same j± kszta³tuj±,( np. w Klasycyzmie bajki Krasickiego zakoñczone by³y mora³em- oddawa³o to pouczaj±cy charakter epoki, za¶ w XX-leciu miêdzywojennym nacisk k³adziono na innowacyjno¶æ utworu, np. wiersze futurystów.)

Ostatnio edytowany przez Patka (2012-01-05 14:42:39)

Offline

 

#7 2012-01-05 20:07:34

Panna Karolina

Nowy u¿ytkownik

Zarejestrowany: 2012-01-05
Posty: 1
Punktów :   

Re: Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

PASTISZ - forma stylizacji, której celem jest ¶wiadome na¶ladowanie stylu jakiego¶ twórcy lub epoki. Uprawia siê go jako zabawê literack± lub jako rekonstrukcjê tekstów (np. utwór Kazimierza Wyki "Duchy poetów pods³uchane", który jest rekonstrukcj± uszkodzonego tekstu Mickiewicza "Ws³uchaæ siê w szum wód g³uchy..."). Pastisz jest zbli¿ony do parodii, nie zmierza jednak do karykaturowania cech pierwowzoru, ale do uwyra¼nienia jego cech charakterystycznych.

PARODIA - wyrazista stylizacja, na¶ladowanie stylu i poetyki znanego utworu, autora, kierunku, w celu uzyskania efektu komicznego. Nie zawsze rodzi siê z krytycznego nastawienia wobec utworu, który jest jej przedmiotem. Czêsto stanowi tylko ¿artobliwe na¶ladowanie. W literaturze wspó³czesnej czasem stanowi próbê dotarcia do zasad, na jakich dzia³a dany styl. Parodiami s± dzie³a Krasickiego: "Myszeis", "Monachomachia" i "Antymonachomachia".

Offline

 

#8 2012-01-06 15:40:53

Prymityf

Nowy u¿ytkownik

Zarejestrowany: 2012-01-04
Posty: 1
Punktów :   

Re: Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE

Oczywiste oczywisto¶ci:
RODZAJE -> GATUNKI -> ODMIANY GATUNKOWE

Trzy podstawowe rodzaje: epika, liryka, dramat.

Przyk³adowe gatunki:
-w liryce: elegia, ballada, sonet, pie¶ñ, psalm;
-w epice: nowela, powie¶æ, epos, opowiadanie;
-w dramacie: komedia, tragedia, farsa.


Po krótce:
Wypowiedzi literackie ze wzglêdu na w³a¶ciwo¶ci strukturalne dzie³a dzieli siê na 3 rodzaje (lirykê, epikê, dramat), które nastêpnie dziel± siê na gatunki, które z kolei dziel± siê na odmiany gatunkowe. Podzia³ ten ma swoje pocz±tki w staro¿ytno¶ci (Arystoteles "Poetyka"), ale od tamtego czasu znacznie ewoluowa³.

Przy podziale uwzglêdnia siê:
1) podmiot i jego postawy wobec ¶wiata przedstawionego;
2) konstrukcje stylistyczne;
3) budowê ¶wiata przedstawionego (kompozycjê).

W liryce na pierwszym planie jest podmiot i jego uczucia. ¦wiat przedstawiony jest mu niejako podporz±dkowany. Du¿± rolê gra emocjonalno¶æ.

W epice rolê podmiotu przejmuje narrator. ¦wiat przedstawiony przejmuje rolê czynnika pierwszoplanowego. Narrator, bohater i fabu³a to trzy podstawowe elementy utworu epickiego.

W dramacie podmiot zanika, wagi nabiera ¶wiat przedstawiony, który jest tu zespo³em aktualnych dzia³añ bohaterów, których odbiorca jest jakby bezpo¶rednim ¶wiadkiem. Akcja tworzy w dramacie dominantê kompozycyjn±. Pojawia siê dialog.

Oczywi¶cie wszystko to jest bardzo wzglêdne i nie¶cis³e. Bywaj± utwory synkretyczne tj. ³±cz±ce w³a¶ciwo¶ci ró¿nych rodzajów, pojawiaj± siê trudno¶ci z kwalifikacj± utworów (zw³aszcza ludowych i pochodz±cych z innych krêgów kulturowych) i w ogóle chocia¿ napisano o tym wiele m±drych ksi±¿ek i tak nie do koñca wiadomo osochozi.

FIN

Offline

 

#9 2012-01-10 15:38:30

Kampek

Nowy u¿ytkownik

Zarejestrowany: 2011-11-21
Posty: 1
Punktów :   

Re: Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

FUNKCJE WYPOWIEDZI

Ka¿dy tekst realizuje zwykle kilka funkcji, z których jedna najczê¶ciej jest dominuj±ca. Funkcje te mo¿emy podzieliæ na dwie zasadnicze czê¶ci:

KOMUNIKACYJNE

    Gdy wypowiedziom towarzysz± rozmaite intencje komunikacyjne. Wyró¿niamy:

    informacyjna (informatywna) — skupia siê na przekazaniu komunikatu - np. w encyklopediach, s³ownikach, pracach i ksi±¿kach naukowych.
    ekspresywna — s³u¿y wyra¿aniu uczuæ i emocji za pomoc± s³ów - np. w pamiêtnikach, czê¶ciowo w reporta¿ach
    impresywna — s³u¿y wp³ywaniu na czyje¶ pogl±dy, uczucia i czyny - np. w has³ach reklamowych, gdy próbujemy kogo¶ do czego¶ przekonaæ.
    fatyczna — s³u¿y do podtrzymania rozmowy, rozpoczêcia jej lub zakoñczenia - ogó³em do nawi±zania kontaktu. Charakterystyczne s³owa to: "Dzieñ dobry", "przepraszam", "aha", "naprawdê?" itp.
    metajêzykowa — jest to przekazywanie informacji o jêzyku za pomoc± jêzyka - np.formu³y gramatyczne, has³a w s³ownikach gramatycznych. Przyk³ad: "Zdanie z³o¿one ma co najmniej 2 orzeczenia"
    poetycka — skupienie uwagi na walorach estetycznych komunikatu.

   
POZAKOMUNIKACYJNE

Wypowiedzi jednak mog± s³u¿yæ nie tylko komunikowaniu w pe³nym znaczeniu tego s³owa. Funkcje te okre¶lamy jako:

    sprawcza (performatywna) - kszta³tuje i zmienia rzeczywisto¶æ, np. og³aszam was mê¿em i ¿on±, nadajê ci imiê...
    magiczna - wi±¿e siê z wierzeniami, religi±- wypowiedzenie s³ów ma, zdaniem wypowiadaj±cego, wp³yn±æ na rzeczywisto¶æ, przy czym przekonanie to wynika z wyznawanej religii, przes±du itp., np. czary, przekleñstwa, modlitwy.
    ludyczna
    prezentatywna (charakteryzuj±ca) - za jej pomoc± nadawca komunikatu przekazuje nam informacje o sobie. Robi to jednak nie¶wiadomie. Np. z tekstu pisanego gwar± góralsk±, wiemy ¿e nadawca jest góralem, pochodzi z okolic Zakopanego.

Ostatnio edytowany przez Kampek (2012-01-10 15:40:52)

Offline

 

#10 2012-01-13 14:13:55

su

Nowy u¿ytkownik

Zarejestrowany: 2012-01-13
Posty: 1
Punktów :   

Re: Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

DOMINANTY KOMPOZYCYJNE

Dominanta kompozycyjna – nadrzêdny element ¶wiata przedstawinonego i kompozycji w dziele literackim, któremu podporzadkowane s± pozosta³e
•    Dominanta wyznacza hierarchiê jednostek kompozycyjnych w utworze
•    Pomimo swojego dominujacego charakteru dominanty nigdy nie wystepuj± w odosobnieniu – w jednym dziele mo¿e byæ kilka dominant u³o¿onych hierarchicznie
•    Dominant± kompozycyj± mo¿e byæ:

1.    Podmiot liryczny np. w liryce bezpo¶redniej - treny Kochanowskiego
¶wiat przedstawiony jest podporz±dkowany podmiotowi lirycznemu, jego subiektywnym odczuciom, my¶lom

2.    Bohater np. powie¶ci psychologiczne - „Granica”
akcja, fabu³a i ca³y ¶wiat przedstawiony jest podporz±dkowany ukazaniu osobowo¶ci, odczuæ bohatera

3.    Fabu³a np. dramat antyczny - „Antygona”
fabu³a okre¶la bohaterów i kieruje ich dzia³aniami oraz determinuje uk³ad wszystkich pozosta³ych elementów utworu

4.    Akcja np. powie¶ci przygodowe
fabu³a, w±tki i bohaterowie s± podporz±dkowane akcji

5.    Odbiorca (przykro mi, ale brak przyk³adu..)
budowa utworu jest podporz±dkowana zwrotowi do odbiorcy np. Drogi czytelniku...

6.    Zdarzenie np. „Zbrodnia i kara”
wszystkie elementy utworu s± ¶ci¶ne podporz±dkowane i zale¿ne od jednego zdarzenia

7.    ¦rodowisko np. „Ch³opi”
konstrukcja utworu s³u¿y ukazaniu danego ¶rodowiska, jego cz³onków, relacji miêdzy nimi, organizacji i sposobu funkcjonowania

8.    Czas  np. powie¶ci rodzinne – „Sto lat samotno¶ci”
mo¿e to byæ czas ¶wiata przedstawionego lub czas historyczny; czas w utworze jest traktowany jako przedmiot refleksji,  jest kszta³towany ponad podmiotem mówi±cym i ¶wiatem przedstawionym

9.    Ujêcie stylistyczne np.sonety krymskie Mickiewicza lub wszelkie formy literackie o ¶ci¶le ustalonej budowie
okre¶lony uk³ad utworu wymusza sposób przedstawienia przestrzeni, podmiotu mówi±cego i innych sk³adników utworu

Offline

 

#11 2012-01-18 21:16:26

MADA

Administrator

Zarejestrowany: 2011-11-21
Posty: 8
Punktów :   

Re: Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

ALUZJA
1. odwo³anie siê do stylu konkretnych utworów/pisarzy/epok
2. konkretne sformu³owanie jest w danym kontek¶cie istotn nie tylko samo w sobie, ale jako przyow³anie pewnej warto¶ci poetyckiej - tak dzieje siê we fragmencie "Kwiatów polskich", w których metafora "uczuæ [...] kwiaty" nawi±zuje do jednego z epizodów K. Wallenroda:
"[...] Rafael Rawy i Studziany,
Kiedy ku czci Naj¶wiêtnszej Panny
Malowa³ uczuæ swoich kwiaty
W tonacji bladej, choæ pstrokatej"
"Kwiaty polskie", Tuwim
3. czasem ca³y utwór skonstruowany jest na zasadzie aluzji i staje siê zrozumia³u dopiero wtedy, gdy czytelnik zorientuje siê, do czego odwo³uje siê autor. Na zasadzie aluzji do "Dziadów" skonstruowany jest jeden z liryków Jastruna:
Powracaj±c z pooranym czo³em
Z wyplutymi na gwiazdy zêbami
Szyje zgiête Polarnym Ko³em,
W oczach mro¼nej pustyni firmament.

Niby dziadom, bia³ym wo³opasom,
D³ugie rosn± im brod ¶niegowe,
Tak rozeszli siê ze swoim czasem,
¿e stracili dawny wzrok i mowê.

Proszê tylko o chleb i wodê,
Zaszywaj± siê w k±ty mieszkania,
S³ychaæ gulgot i dzi±se³ mlaskanie,
Tak, historia d³uga, ¿ycie krótkie.
M . Jastrun "Dziady"
4. czêsty chwyt w utworach satyrycznych, dzie³o poprzez nawi±zania do powszechnie znanego wzoru niejako narzuca³o siê odbiorcy, ³atwo "wpada³o w ucho". Taki sens ma np. odwo³anie siê do jednego z najbardziej popularnych wierszy Mickiewicza:
[...] Niech siê nie lêka u¶miechu,
Choæ kardynalny to grzech!
Mocniejszy od wszystkich klechów
Jest farmazoñski ¶miech
J. Paczkowski, "Manifest do wolnomularzy"

CYTAT
dos³owne przytoczenie s³ów
1. mo¿e s³u¿yæ wyra¿eniu zwi±zku z cytowanym pisarzem, czasem nawet, rozwijany w nowym utworze, staje siê jego g³ównym motywem
np. Broniewski tak postêpuje z cytatem z "Romantyczno¶ci" Mickiewicza w wierszy o losach ¿ydowskiej dziewczynki podczas okupacji:
"S³uchaj, dzieweczko! Ona nie s³ucha...
To dzieñ bia³y, to miasteczko..."
Nie ma miasteczka, nie ma ¿ywego ducha,
po gruzach biega naga, ruda Ryfka,
trzynastoletnie dziecko.
2. mo¿e te¿ tworzyæ ramy kompozycyjne wiersza, bo poeta pos³uguje siê nimi te¿ w ostatniej strofie:
"I ozwa³o siê Alleluja w Galilei,
I oboje anieleli po kolei,
potem salwa rozleg³a siê g³ucha...
"S³uchaj dzieweczko... ona nie s³ucha..."
W. Broniewski, "Ballady i romanse"

Offline

 
  • Index
  •  » grupa4
  •  » Zagadnienia na analizê i interpretacjê tekstu

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi

[ Generated in 0.029 seconds, 8 queries executed ]


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.budownictwo91b7.pun.pl www.pokemon4fun.pun.pl www.metin7.pun.pl www.6dh.pun.pl www.naszinowlodz.pun.pl